Rozhovor o tom, jak
to máme v MOSSu

 
Profil MOSSu v časopise Truck&Business

Říjnové číslo má na titulce MOSS a uvnitř časopisu najdou čtenáři rozhovor s naším generálním Petrem Šťastným. Protože rozhovor není dostupný online, dovolujeme si textovou část sdílet návštěvníkům našeho webu. Děkujeme redakci za bezva spolupráci.

http://www.truck-business.cz/

Dříve než budeme hovořit o současnosti, můžeme si připomenout některé z význačných událostí v historii společnosti MOSS logistics?

Jak uvádíme v kapitole o historii, slavíme letos již 25. výročí vzniku firmy. Snad jen malou připomínku o názvu naší společnosti: Název MOSS vznikl ze zkratky Moravská obchodní a spediční společnost, což vystihuje původní zaměření naší firmy. Za čtvrt století existence jsme se od malé autodopravy vypracovali mezi přední české logistické firmy. Vybudovali jsme nové sídlo firmy na kraji Hustopečí včetně servisního střediska a parkoviště pro naše auta, otevřeli čtyři pobočky, přepravili tisíce tun nákladu a uskladnili tisíce a tisíce palet zboží.

 Jak byste charakterizoval dnešní společnost MOSS logistics a co považujete za základ spolehlivě fungující společnosti zejména v dnešní uspěchané době?

I po těch letech jsme ryze česká firma s českým kapitálem, kterou rovným dílem vlastní čtyři majitelé z Hustopečí. Celou dobu jsme stavěli na dobrých vztazích s našimi zákazníky a zaměstnanci – to jsou dva pilíře, na kterých naše podnikání stojí.

Troufám si tvrdit, že jsme respektovaná logistická společnost, zdravá a prosperující, co se hospodaření týče, atraktivní zaměstnavatel v regionu. Na většině manažerských pozic dnes máme lidi, kteří se vyvíjejí spolu s naší firmou. Mnozí jsou našimi zaměstnanci po dobu delší než deset let. Ředitelka dispečinku u nás pracuje přes 20 roků, ředitel technického oddělení začínal jako náš řidič, já sám jsem tu 14 let. Kvalitní zaměstnanci jsou dnes k nezaplacení, proto se hodně zaměřujeme na to, aby lidem u nás bylo dobře.

 Kde vás zájemci o vaše služby najdou?

V poslední době hlavně na internetu, ať už jsou to naše webovky, Facebook nebo Instagram. Jinak samozřejmě v Hustopečích, kde jsme v létě otevřeli další skladovací terminál v blízkosti našeho stávajícího sídla.

Vaše provozy nejsou ovšem jen na jihu Moravy. V kterých dalších městech nabízí MOSS své služby a jaké?

Pobočky pro mezinárodní dopravu provozujeme v Trutnově, v Jihlavě a v Hranicích. Filiálku orientující se na skladování pro automobilový průmysl máme v Kuřimi u Brna.

Jaké parametry má nový skladový terminál v Hustopečích?

Postavili jsme moderní skladové prostory o velikosti dvou fotbalových hřišť, kde nabízíme kompletní logistické služby. Projekt jsme chystali čtyři roky a stavba trvala přesně rok. Postavili jsme industriální stavbu, kterou jsme si sami navrhli, už nemusíme nic předělávat a doplňovat, jak to bývá u developerských projektů, které nejsou na klíč.  V projektu jsme mysleli i na citlivé začlenění do krajiny – na opláštění skladu jsou použity různé odstíny šedé barvy, které ve vlnách opticky tříští velkou plochu budovy.

Jak je nový sklad vybaven?

Na části skladu stojí regálový systém, zhruba na pětině zatím necháváme volné místo, které může sloužit pro manipulaci, uskladnění velkých neforemných kusů nebo je v budoucnu můžeme přizpůsobit speciálním požadavkům zákazníka. Pro manipulační techniku jsme vybrali značku  Jungheinrich, která nám dodala i indukčně vedené vysokozdvižné vozíky, které vyjíždějí na přesnou lokaci podél celého regálu. Unikátní je i sprinklerové protipožární zabezpečení a v dnešní době samozřejmostí i úsporné zónové osvětlení. Dbali jsme i na citlivé začlenění do krajiny, stromy a keře kolem skladu nás vyšly na 1,5 milionu korun. Jen pro upřesnění: celková rozloha skladů naší společnosti čítá 35 000 m2 a na této ploše jsme schopni uskladnit 45 tisíc palet.

Co v něm budete skladovat?

Nejprve jsme uvolnili prostor v našich stávajících halách, které byly zcela naplněné, a přesunuli tak zboží eshopu s potřebami pro domácnost a zahradu, domácí spotřebiče a bílou techniku a komponenty pro automotive průmysl. Z podobných odvětví výroby máme i nové zákazníky a další výběrová řízení právě zpracováváme.

 Můžete prozradit náklady na vybudováno skladu?

Náklady přesáhly 250 milionů korun a financování zajistila Česká spořitelna, kterou doplnila i Evropská investiční banka. Projekt jsme celý financovali z vlastních zdrojů bez investičních dotací.  Snažili jsme se maximálně zapojit lokální firmy – generální dodavatel byl z Hustopečí, kanceláře jsme vybavili zařízením českých značek.

Vraťme se k silničním vozidlům. Které značky vozidel a přípojné techniky využíváte?

V průběhu let jsme používali mnoho značek, zpočátku jsme hodně jezdili s MANy a značkou Iveco, později jsme přidali Mercedes-Benz. Dnes v naší flotile velkých aut převládají Volva, která jsme vyhodnotili jako nejvhodnější pro styl naší práce, a na „lehké řadě“ jsme zůstali věrní značce Iveco, kde je nejpočetněji zastoupený typ Eurocargo. Mezi návěsy a vleky převažují Krone, Kögel, Agados, Paragan či Svan.

Jaké jsou destinace vašich řidičů?

Zaměřujeme se na západ Evropy, denně jsme v Německu nebo Francii – to jsou naše nejsilnější cílové stanice. Jezdíme tam, kam nás pošle zákazník, může to být i Benelux, Itálie, Skandinávie nebo Velká Británie, občas i Balkán, tam hlavně expresně s dodávkami. Jezdíme export/import, ne turnusově, 70 % našich exportních přeprav realizujeme pro pravidelné zákazníky.

 Jaké procento motorových vozidel vaší flotily nákladních vozů je vybaveno motory Euro VI?

Již z průměrného věku našich motorových vozidel, který nepřesahuje pět let, je patrné, že dbáme na vybavení naší flotily ekologickými typy. Zhruba 80 % našich vozidel je vybaveno motory, které splňují nejpřísnější ekologickou normu Euro VI.

 Jaké systémy pro řízení vašeho vozového parku využíváte?

Echotrack je převážně dispečerský systém, který sleduje polohu a aktivitu vozidla. Našich třicet dispečerů z něj denně čte i další informace, které se týkají doby stání a jízdy, režim řidiče a podobně. Dynafleet je systém značky Volvo, který vyhodnocuje styl jízdy – naši řidiči se pak u nástěnky potkávají nad výslednými známkami.

 Jak se vyrovnáváte s nedostatkem kvalitních řidičů?

Snažíme se nabídnout našim zaměstnancům takové podmínky, aby byli spokojeni a nové kolegy sami doporučili. Takových k nám nastupuje nejvíce a jsou to většinou kvalitní řidiči. Jsme jeden z mála českých dopravců, kteří za volantem nemusí využívat agenturní pracovníky z východních zemí. Ne, že bychom proti nim měli něco osobního, ale každý manažer vám potvrdí, že mít více než 10 % zaměstnanců z ciziny s sebou nese zcela odlišný styl řízení. Začíná to komunikační bariérou, pracovními návyky a schopnostmi. Chceme to tak zachovat co nejdéle to půjde.

Využíváte pro získání řidičů internet?

Ano, byli jsme v České republice první, kdo začal s náborovou reklamou na internetu a taky ty začátky nebyly jednoduché. Na neoraném poli jsme se to museli naučit – reagovat na jízlivé komentáře na facebooku, trpělivě vysvětlovat. A dnes už kolikrát reaguje za nás i někdo ze zaměstnanců, zapojují se a to je super. Internetu hodně pomohlo zrušení roamingu v zahraničí, řidiči už mají chytré telefony a i za hranicemi jsou v pauzách na sociálních sítích hodně aktivní.

Jak se tedy snažíte lidi ve firmě udržet?

Hodně jsme v posledních letech zapracovali na firemní kultuře a komunikaci firmy se zaměstnanci. Otevřeně s nimi mluvíme, informujeme je o našich plánech, výsledcích firmy, vysvětlujeme jim manažerská rozhodnutí. Každoročně děláme průzkum spokojenosti, který nám ukáže, kde jsou slabá místa a na co se zaměřit. Vydáváme firemní časopis, jsme aktivní na sociálních sítích. Víme, že nás často sledují nejen zaměstnanci, ale i jejich rodiny a konkurence. Máme od nich pozitivní zpětnou vazbu, našim lidem se otevřená komunikace zamlouvá. Jsme si vědomi toho, že i každá, byť nepatrná pozornost potěší a přispěje k prohloubení přátelských lidských vztahů. Odměňujeme naše zaměstnance při jejich „kulatých výročích“ ve firmě, a pokud se jim narodí potomek, dostanou od nás dárek. Těch benefitů je samozřejmě víc, ale nejlépe přijímané jsou ty opravdu od srdce.

 Co považujete za nejdůležitější pro činnost firmy a získání důvěry zákazníků?

S většinou našich zákazníků se dlouhodobě známe a spolupracujeme už léta. Oni vědí, že na MOSS logistics je spoleh, že je vytáhneme z bryndy, když jim jiný dopravce odřekne, že jim s přepravou poradíme, když mají nějaké speciální požadavky. Je to strašně jednoduché – prostě odvezeme zboží tak, jak jsme se domluvili. Stejné je to ve skladech – tam je zase důležitá každodenní dobrá práce se zákazníkem a úspěšná inventura na konci roku.

Co je vaším nejbližším cílem?

V tuto chvíli, kdy je celá evropská ekonomika nestabilní kvůli čínské chřipce, je pro nás prvotní udržet firmu zdravou a fungující. Museli jsme zareagovat rychle, omezili jsme výdaje, které nejsou nutné, odsunuli jsme obměnu vozového parku, snížili jsme počet aut a omezili některé benefity. Úroveň našich služeb nesmí klesnout. Několik krizí už jsme přestáli a zvládneme i tuto. Velký závazek je pro MOSS vdechnout život novému skladovému terminálu, nastavit, aby vše fungovalo a zaměstnanci se tam cítili dobře.